Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Materi Pancasila dengan Metode Make a match

Authors

  • Dina Herawati SMA Negeri 2 Pekalongan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59141/jiss.v3i10.652

Keywords:

metode pembelajaran, make a match, hasil belajar

Abstract

The importance of choosing the right learning method in accordance with the material taught by the teacher will determine the success of the teaching and learning process in the classroom. There are several learning methods that can be used by teachers in the teaching and learning process. The make a match learning method is one method that can be used in the teaching and learning process. This learning method was developed by Lorna Curran to overcome various limitations in the teaching and learning process and can also be used to improve student learning outcomes. The purpose of this research is to find out the effectiveness of efforts in realizing fun learning and can improve student learning outcomes. The teacher explains the rules for playing make a match using learning card media, the teacher starts calling students randomly, the teacher instructs students to choose a make a match game card randomly, then the students read the cards he chose, then students look for card pairs. SMA Negeri 2 Pekalongan in Pancasila material in Citizenship Education lessons can increase. Learning with the Make a match learning model is very effectively used to improve student learning outcomes.

References

Amaliah, R. R., Fadhil, A., & Narulita, S. (2014). Penerapan metode ceramah dan diskusi dalam meningkatkan hasil belajar PAI di SMA Negeri 44 Jakarta. Jurnal Studi Al-Qur’an, 10(2), 119–131.

Fitri, Z. (2018). Pemanfaatan Media Torso Plus untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMPIT Al-Qalam Bengkulu Selatan. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(2), 433–446.

Hartini, H., SE, M. M., & Acai Sudirman, S. E. (2021). MSDM (Digitalisasi Human Resources). Media Sains Indonesia.

Hasanah, A., Lestari, A. S., Rahman, A. Y., & Daniel, Y. I. (2020). Analisis aktivitas belajar daring mahasiswa pada pandemi Covid-19.

Hasibuan, A. T., & Prastowo, A. (2019). Konsep Pendidikan Abad 21: Kepemimpinan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Sd/Mi. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman, 10(1).

Khairunnisa, K., & Jiwandono, I. S. (2020). Analisis metode pembelajaran komunikatif untuk ppkn jenjang sekolah dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 9–19.

Manasikana, O. A., Mayasari, A., Siswanto, M. B. E., Kusumawati, I. R., Wijayadi, A. W., Af’idah, N., & Kusumaningsih, D. (2022). Pelatihan Penelusuran Bakat dan Minat dengan Pendekatan Multiple Intelegences di MA Midanut Ta’lim Jogoroto Jombang. Real Coster: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 42–52. https://doi.org/10.53547/rcj.v5i1.172

Nafisah, A. (2016). Arti penting perpustakaan bagi upaya peningkatan minat baca masyarakat. LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan, 2(2). https://doi.org/10.21043/libraria.v2i2.1248

Octavianingrum, D. (2015). Analisis Pengaruh Investasi, Tenaga Kerja, Dan Tingkat Pendidikan Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Di Daerah Istimewa Yogyakarta: Studi 5 Kabupaten/Kota. Universitas Negeri Yogyakarta, 1–80.

Sastrawan, K. B. (2016). Profesionalisme guru dalam upaya meningkatkan mutu pembelajaran. Jurnal Penjaminan Mutu, 2(02), 65–73.

Silalahi, H., Widiastuti, M., Sari, A. N. P., & Nababan, D. (2021). Desain Pengembangan Kurikulum Prodi Teologi dalam Upaya Menghasilkan Lulusan Berdasarkan Kebutuhan Jemaat. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(12), 6168–6178. https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v6i12.5044

SS, Y. S. D., & SE, M. M. (2013). Manajemen pembelajaran dalam upaya meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Mimbar Bumi Bengawan, 6(13).

Tambak, S. (2014). Metode ceramah: Konsep dan aplikasi dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Tarbiyah, 21(2). https://doi.org/10.30829/tar.v21i2.16

Ulya, A., Utami, P., & Aziz, A. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PPKn Siswa Melalui Metode Kooperatif Tipe Make A Match. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III, 15–21.

Winataputra, U. S. (2014). Diskursus aktual tentang paradigma pendidikan kewarganegaraan (Pkn) dalam konteks Kurikulum 2013. Bahan Diskusi Dalam Semnas PKn-AP3KnI.

Downloads

Published

2022-10-20

How to Cite

Herawati, D. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Materi Pancasila dengan Metode Make a match . Jurnal Indonesia Sosial Sains, 3(10), 1353–1360. https://doi.org/10.59141/jiss.v3i10.652