Analysis of Business Strategy Implementation and Consumer Behavior In Purchase and Its Relationship To Company Value At CV. Homie Indonesia

Authors

  • Achmad Nauval Waliuddin Management, Faculty of Economics, Universitas Negeri Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59141/jiss.v4i03.800

Keywords:

Consumer Behavior, Business Strategy, MSME, Company Value.

Abstract

This study seeks to comprehend the implementation of business strategy as well as the significance of studying consumer behavior in purchasing. Furthermore, the purpose of this research is to determine the relationship between business strategy implementation and consumer behavior in purchasing decisions and increasing a company's value. MSMEs play an important role in improving the national economy, lowering the unemployment rate, creating jobs, and becoming a resilient labor-intensive business sector in all circumstances. CV. Homie Indonesia is an Indonesian MSMEs with a competitive advantage, readiness for competitiveness, and the ability to adapt to changing times. This study employs a descriptive qualitative approach with a case study technique. The findings revealed that 1) CV. Homie Indonesia employs a variety of business strategies that are on point in the fields of service, production, marketing, and finance. 2) Cultural, social, personal, and psychological factors influence consumer behavior in purchasing decisions at CV. Homie Indonesia. 3) The study's findings also indicate a link or relevance between these two factors and an increase in the value or value of the company in CV. Homie Indonesia

References

Aini, Q., Rahardja, U., Arribathi, A. H., & Santoso, N. P. L. (2019). Penerapan Cloud Accounting dalam Menunjang Efektivitas Laporan Neraca pada Perguruan Tinggi. CESS (Journal of Computer Engineering, System and Science), 4(1), 60–64.

Amanah, L. (2018). Pengaruh kinerja keuangan terhadap nilai perusahaan dengan pengungkapan corporate social responsibility sebagai variabel pemoderasi. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi (JIRA), 7(11).

Ariani, A., & Utomo, M. N. (2017). Kajian strategi pengembangan usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) di kota tarakan. Jurnal Organisasi Dan Manajemen, 13(2), 99–118.

Arieftiara, D., Utama, S., Wardhani, R., & Rahayu, N. (2015). Analisis pengaruh strategi bisnis terhadap penghindaran pajak, bukti empiris di Indonesia. Simposium Akuntansi Nasional, 18(18), 1.

Armstrong, G. (2012). Principles of Marketing, 14/E. Pearson Prentice Hall. Upper Saddle River.

Asti, E., & Ayuningtyas, E. (2020). Pengaruh kualitas pelayanan, kualitas produk dan harga terhadap kepuasan konsumen. EKOMABIS: Jurnal Ekonomi Manajemen Bisnis, 1(01), 1–14.

Febrianti, M. (2012). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan pada Industri Pertambangan di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Bisnis Dan Akuntansi, 14(2), 141–156.

Gilbert, G. R., Veloutsou, C., Goode, M. M. H., & Moutinho, L. (2004). Measuring customer satisfaction in the fast food industry: a cross‐national approach. Journal of Services Marketing, 18(5), 371–383.

Handriani, E. (2011). Pengaruh faktor internal eksternal, entrepreneurial skill, strategi dan kinerja terhadap daya saing UKM di Kabupaten Semarang. Jurnal Dinamika Sosial Ekonomi, 7(1), 47–69.

Hudani, A. (2020). Pengaruh faktor budaya, faktor social, dan faktor pribadi terhadap keputusan pembelian. Entrepreneurship Bisnis Manajemen Akuntansi (E-BISMA), 99–107.

Irham, F. (2015). Pengantar manajemen keuangan teori dan soal jawab. Bandung: Alfabeta.

Isa, M., Mardalis, A., & Mangifera, L. (2018). Analisis Keputusan Konsumen Dalam Melakukan Pembelian Makanan dan Minuman di Warung Hik. Jurnal Manajemen Dayasaing, 20(1).

Kotler, P., & Armstrong, G. M. (2010). Principles of marketing. Pearson Education India.

Maddy, K. (2009). Hakikat dan Pengertian Pelayanan Prima. Jakarta.

Puspasari, A., & Adawia, P. R. (2020). Strategi penjualan sepatu dengan metode analisis swot di era pandemic covid-19. Akuntabel, 17(2), 270–276.

Putri, L. H. (2016). Faktor-Faktor yang mempengaruhi minat pembelian ulang konsumen terhadap produk naget delicy. Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 1(2), 162–170.

Rinnaya, I. Y., Andini, R., & Oemar, A. (2016). pengaruh profitabilitas, rasio aktivitas, keputusan pendanaan keputusan investasi terhadap nilai perusahaan (studi empiris pada perusahaan manufaktur yang terdaftar di BEI tahun 2010-2014). Journal Of Accounting, 2(2).

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Suharli, M. (2006). Stud! Empiris Terhadap Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Go Public Di Indonesia. MAKSI, 6.

Suryani, T. (2008). Perilaku konsumen: implikasi pada strategi pemasaran. Yogyakarta: Graha Ilmu, 118.

Syafa’at, A., & Wahid, A. (2020). Strategi Pemasaran Produk Sepatu Menggunakan Metode Analisis SWOT dengan Matrik IFAS dan EFAS di PT. Bagoes Tjipta Karya. JKIE (Journal Knowledge Industrial Engineering), 7(3), 108–117.

Tanjung, R., Cecep, C., Sulaeman, D., Hanafiah, H., & Arifudin, O. (2019). Manajemen Pelayanan Prima Dalam Meningkatkan Kepuasan Mahasiswa Terhadap Layanan Pembelajaran (Studi Kasus di STIT Rakeyan Santang Karawang). Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 3(1), 234–242.

Wardani, D. K., & Khoiriyah, D. (2018). Pengaruh strategi bisnis dan karakteristik perusahaan terhadap penghindaran pajak. Akuntansi Dewantara, 2(1), 25–36.

Wibowo, D. H., & Zainul Arifin, S. (2015). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan daya saing UMKM (Studi pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 29(1).

Yin, R. K. (2008). Studi Kasus: Desain dan Metode, Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 29.

Downloads

Published

2023-03-29

How to Cite

Waliuddin, A. N. (2023). Analysis of Business Strategy Implementation and Consumer Behavior In Purchase and Its Relationship To Company Value At CV. Homie Indonesia. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 4(03), 261–275. https://doi.org/10.59141/jiss.v4i03.800